Citovat
belcanto napsal:
Citovat
JiPe Highlanders napsal:
Pokud někdo plánuje zvyšování doložnosti a tedy celkové hmotnosti nad 3,5 t,
musí si objednat takový vůz, který je na to již kostruován a homologován.
Např. 4,2 tuna XY s doložností 1.000 kg, může být papírově 3,5 tuna s doložností
o 700 kg menší.
Samozřejmě to musí být uvedeno v COC listu, rodném voze auta.
V Německu je za poplatek možnost měnit doložnost nahoru dolu a jen podle COC .
U nás je to /snad zatím / v podstatě neřešitelný.
Pokud se to ale změní a bude to stejný jako tam, tak je šance. Pokud to bude
3,5 t "céócéčková" tak je to 3,5 tuna navždy.
to také dává logiku. Protože se bavíme o zvýšení maximálního zatížení o dvacet procent, musí být na to připravený rám vozidla, odpružení a tlumíče, ale také hnací řetězec, tedy spojka a převodovka a hlavně brzdy. A to by měl určitě schválit výrobce, samotné razítko to asi neřeší.
O to mne slo koupit si koncipovane a dimenzovane auto treba na 4,5 t coz by bylo treba uvedeno v coc listu prihlasit si ho do 3,5t a v pripade ze bych chtel celkovou vahu zvysit tak by to do hodnoty ktera v coc listu je mohlo dodatecne jit.Plno obytnych aut je podle mne bezne koncipovano a vyrabeno s tim ze s prehledem zvladnou 4t ale s ohledem na pozadavek ceskeho zakaznika je vuz otypovan do 3,5t . Podle mne se obytne vozy nevyrabi zvlast pro nemecky a zvlast pro cesky trh.Plno obytnych aut identickych modelu a rozmeru jsou v nemecku prodavany jako 4t s ohledem na to ze se u nich myto neplati,kdezto u nas jsou do 3,5t jelikoz je u nas nesmyslne myto a pradava se to tu i kdyz se vi ze to nemuze vyjit v mnoha pripadech ani kdyz si tam zadnou vybavu nedoplnite. Proto jsem ten dotaz polozil jelikoz kdyz se budou kontroly a vazeni striktne dodrzovat bez vyjimek a neumozni se jizda pretizenym obytnym autum co pak s temi 70% pretizenych.Pokud by na to byl vuz koncipovan proc by se vaha oficialne nedala zvednout jak v nemecku.Myslim, ze pokud by se i legislativa placeni poplatku pro obytky zmenila tak jak jsem o tom psal v neco normalniho v EU plno lidi by si mohlo doloznosti legalne zvednout a nevystavovali by se riziku pokut,sankci buzerace atd. Z meho pohledu to do budoucna vidim jako velky problem.
Automatické sloučení 16.01.2018 19:17:
Zasílám slíbenou odpověď z MDČR já to komentovat nebudu nechám na každém z Vás jak si to vyloží :)
Ministerstvo dopravy Odbor pozemních komunikací nábřeží Ludvíka Svobody 1222/12 110 15 Praha 1
Odpověď č. j. 2/2018-120-OST/26 na dotaz pana Tomáše Haltmara č. p. 854/2018-MD-CKDP
V Praze dne 16. ledna 2018
Vážený pane,
k Vašemu dotazu ve věci zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací obytnými vozidly uvádím následující. Záležitost zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací řeší zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Ten stanoví, že rozhodující je vždy největší povolená hmotnost samotného silničního motorového vozidla (tedy bez hmotnosti případného přípojného vozidla). Vozidla s hmotností do 3,5 t včetně hradí při použití zpoplatněné pozemní komunikace časový poplatek, vozidla s hmotností nad 3,5 t pak hradí mýtné (povinná registrace do mýtného systému). Výše uvedený zákon nerozděluje zpoplatnění podle způsobu využití vozidla a ani v budoucnu se nepředpokládá změna v tomto směru. Zákon sice stanoví taxativně některé výjimky, ty se však týkají pouze například vozidel integrovaného záchranného systému, armády, některých skupin zdravotně postižených osob apod. Rozšíření výjimek nad tento zákonný rámec není možné. Vzhledem k tomu, že Váš dotaz vyjma problematiky zpoplatnění obecného užívání pozemních komunikací spadá také do problematiky schvalování vozidel pro provoz na pozemních komunikacích, předávám Váš dotaz Odboru provozu silničních vozidel k dalšímu využití.
S pozdravem
Ing. Václav Krumphanzl v. r. zástupce ředitele odboru Odbor pozemních komunikací
Automatické sloučení 16.01.2018 19:20:
Dále zasílám odpověď ze sdružení OSCAR včetně mé odpovědi
Vážený pane Haltmare,
přeji dobrý den a děkuji za Váš názor na situaci v českém mýtném, které je ojedinělé v celé Evropě, protože má pro vozidla s největší povolenou hmotností nad 3500 kg pouze jednu kategorii vozidel bez ohledu na provozovatele vozidla a účel použití. Změnou systému se zabývá sdružení OSCAR i v zastoupení dalších autoklubů, caravan clubů a dalších organizací již pět let. S lítostí musím konstatovat, že zatím s nulovým praktickým výsledkem, který má velmi jednoduchý důvod. Smlouva se společností Kapsch byla uzavřena MD ČR takovým způsobem, že nejde změnit, neobsahuje potřebný počet kanálů na sledování různých druhů vozidel, je náročná na platby za provozování (viz výsledky kontroly mýtného Nejvyšším kontrolním úřadem ČR), důležitý je také nezájmem MD ČR o skutečně racionální řešení výběru mýtného. Jedním z důvodů neřešení je i častá výměna ministrů dopravy ve funkci (za poslední období celkem 8). Za uvedené období jsem jménem sdružení jednal s mnoha ministry dopravy, jednal jsem o mýtném s p. Babišem, bývalým premiérem Sobotkou, poslanci, senátory, vč. předsedy senátu, předsedou legislativní rady vlády, ministryní pro místní rozvoj a dalšími orgány státní správy. Při postupných jednáních jsem prokázal úředníkům MD ČR, že stávající stav je výsledkem špatně uzavřené smlouvy a pod tíhou důkazů MD ČR souhlasilo s přeregistrací obytných automobilů (OA) nad 3,5 t do kategorie „autobusů“. Tento způsob řešení byl podpořen i ministryní pro místní rozvoj směrem k rozvoji cestovního ruchu v ČR. Těsně před provedením dohodnutého postupu však byl vyměněn MD ČR a nový ministr dohodu zrušil bez znalosti problematiky.
V současné době čekám, až bude ustavena vláda a zahájím jednání o změně od začátku. Tolik krátká historie a budoucnost z hlediska sdružení OSCAR.
Nyní k doložnosti obytných automobilů:
V caravaningu působím již od roku 1980, postupem času jako člen CC, pak jeho technik, předseda, prezident Československého a Českého Caravan clubu, zástupce ČR ve F.I.C.C. i evropské caravanistické organizaci, byl jsem viceprezidentem Autoklubu ČR pro služby a obecný motorismus, spoluzakládal jsem Sdružení dovozců obytných vozidel OSCAR, jsem autorem myšlenky pořádání mezinárodního veletrhu obytných vozidel CARAVANING Brno a jeho spolupořadatel, letos v listopadu bude mít již 16. ročník. Předchozí větu jsem napsal nikoli jako chlubení se funkcemi, ale proto, že při jejich výkonu jsem přišel do kontaktu s problémy, jejich řešeními, které vyžadovaly potřebné znalosti, zkušenosti a zájem, problémy vyřešit. Proto nemohu souhlasit se závěry z Vašeho dopisu ohledně toho, že v současné době nelze vybrat OA s dostatečným hmotnostním limitem na doložitelnost. Na jednu osobu je počítána hmotnost 100 kg, z toho na „tělo“ 75 kg a výbavu 25 kg. Z toho lze spočítat zbytek „volné“hmotnosti pro každé vozidlo!
Hmotnosti vozidel – pojmy a jejich význam
• největší technicky přípustnou hmotností naložené jízdní soupravy - maximální hodnota součtu hmotností naloženého motorového vozidla a naloženého taženého přípojného vozidla daná konstrukcí motorového vozidla nebo hodnota stanovená výrobcem,
• okamžitou hmotností vozidla nebo jízdní soupravy - hmotnost zjištěná v určitém okamžiku při jejich provozu na pozemních komunikacích,
• provozní hmotností vozidla - hmotnost nenaloženého vozidla s karoserií a se spojovacím zařízením (jen u tažných vozidel) v pohotovostním stavu nebo hmotnost podvozku s kabinou, pokud výrobce nemontuje karoserii nebo spojovací zařízení,
• Užitečná hmotnost nebo taky užitková hmotnost vozidla je hmotnost nákladu, osob a pomocného nebo pracovního zařízení přechodně i nepevně připojeného (tento pojem se již oficiálně nepoužívá)
• vozidlo v pohotovostním stavu - vozidlo s náplní chladicí kapaliny, oleje, 90 % paliva, 100 % ostatních náplní, nářadí, náhradního kola a řidiče (75 kg); u vozidel kategorie L se hmotnost řidiče nepřičítá.
Z těchto údajů musíme vycházet při rozhodování o vlastním dovybavení obytných vozidel.
Zásady pro dovybavení obytných vozidel:
Při pořizování doplňků, zkrášlovacích a zútulňovacích předmětů pečlivě vybírejte, aby se z vašeho pojízdného miláčka nestalo postupem času museum s předměty jako lapači prachu. Proto obytné vozidlo dovybavujte jen smysluplnými a účelnými doplňky a příslušenstvím, např.:
• klimatizací, pokud jezdíte do teplých končin
• doplňkovým topením s příslušenstvím, jezdíte-li lyžovat
• satelitní TV soupravou, pokud máte v rodině malé děti nebo TV maniaka,
• technickými pomůckami, šetřícími čas v kuchyni, v obsluze vozidla apod.,
• bezpečnostními pomůckami a prvky k ochraně osob a majetku
• nosiče a boxy pro doplňkové dopravní prostředky a další výbavu.
Tyto doplňky nejdříve nakupujte virtuálně v ruce s katalogem, kde je uvedena hmotnost a tuto je nutno sečíst za celý nákup a porovnat s realitou a možnostmi konkrétního vozidla.
Potřebné pomůcky jsou zejména zdravá hlava, správný a aktuální katalog doplňků, kalkulačka, papír a nějaké pisátko, příp. pomocník s PC či chytrým telefonem, který může nahradit možná i něco jiného!
Skutečný nákup realizujte po provedených odpovědných kalkulacích i z hlediska hmotností doplňků u odborných obchodníků, poskytujících také servis a montáž se zárukou, neboť bez odborníků se obejdou jen odborníci. Nelze se totiž vždy spolehnout na „zlaté české či moravské ručičky“, někdy je třeba také výrobní dokumentace nebo speciální nářadí.
Tento postup je zárukou úspěchu a dodržení platných pravidel vč. záruky na doplňky!
Vyhněte se tak situaci, kdy před odjezdem budete moci naložit do vozidla jen partnerku v plavkách a vy pojedete vlakem nebo autobusem za zlevněné mýtné, možná je však také i opačná varianta.
Pro stávající i potenciální nové majitele obytných automobilů je úvaha o pro ně nejvýhodnějším hmotnostním limitu nejvyšší povolené hmotnosti obytného vozidla důležitá, protože budou či nebudou muset podle své volby řešit otázku, zda dodržují povolený hmotnostní limit a tím se nedostávají do křížku s právními normami.
V současné době se již dodávají OA s limitem doložitelnosti až 400 kg, protože si výrobci uvědomili rozdíly mezi OA do a nad 3,5 t. Takže na trhu je možno nalézt vozidla s dostatečným „volným“ limitem pro výbavu vozidla. Na loňské brněnské výstavě jich bylo na výběr dost. Na druhé straně je nutno vzít v úvahu skutečnost, že pokud hodláte vybavit svůj OA vším, co je na trhu k mání, nebude Vám stačit desetituna a stejně si bude moci partnerka vzít na cestu jen bikiny nahoře bez. Doufám, že mi v tomto rozumíte, protože je nutno spokojit se s rozumným kompromisem mezi možností a přáním.
Současně nesouhlasím s tím, že všichni prodejci jsou nezodpovědní loupežníci, kteří dělají s hmotností vozidel podvody. Existuje totiž ke každému vozidlu oficiální dokument s uvedením jeho technických vlastností, kde jsou uvedeny také hodnota vozidla, výše uvedené, které musíte respektovat. Jinak hrozí nebezpečí postihu při měření hmotnosti vozidla v provozu orgány dohledu nad silničním provozem a u nás také celníky.
Záleží totiž jen na Vás, co zvolíte – vybavené a přetížené vozidlo do 3,5 t, nebo vozidlo přiměřeně vybavené umožňující prima dovolenou bez nebezpečí přistižení pro překročenou hranici hmotnosti. Vozidla s přiměřenou doložností podle mého názoru lze na současném trhu najít.
Tolik zatím k problematice hmotnosti u OA. Pokud byste chtěl ve výměně názorů pokračovat, rád se s Vámi setkám. Na všech brněnských výstavách v posledních letech této tématice věnuji v doprovodném programu několik hodin a již jsem obdržel mnoho poděkování, že vyslechnutím mojí přednášky se rodiny mohly rozhodnout o tom, co je vhodné koupit. Mám s tímto problémem i osobní zkušenosti, postavil jsem si caravan o délce 4,5 m a hmotnosti 520 kg podle vlastního návrhu, se kterým jsem byl ve všech evropských zemích vč. Anglie, Irska a Severního Irska. Nenavštívil jsem s ním jen Rumunsko, Bulharsko a Řecko. Všude obstál bez problému a měl spaní pro 5 osob, toaletní kabinu, kuchyni s výbavou, nádrž na vodu, elektrovýbavu se stabilizovaným napětím 5/12/230 V, autorádio, Tv, přístřešek.
S pozdravem
Ing. Jan Bízik
OSCAR-SDOV
Pernerova 168
530 02 Pardubice
Automatické sloučení 16.01.2018 19:21:
Má odpověď a poděkování panu Bizíkovi
Dobrý den.
Děkuji moc za obsáhlou odpověď. Potěšilo mne, že ve věci má někdo zájem něco změnit ač je i z vás cítit bezmoc pohnout se státním aparátem. Rozepisovat se nemá cenu, dostal jsem odpověď o kterou jsem požádal. To je co se týče legislativy, mýta a přetížení aut do 3,5t
Co se týče možnosti sehnat vůz do 3,5t nebo lépe řečeno mít větší výběr než je na trhu se naše názory mohou lišit, nicméně nepopírám, že to není nemožné. Pomohlo by tomu samozřejmě jednotné uvádění a vykládání si pohotovostní hmotnosti ze strany prodejců. To je ale jiná kapitola. Ta se dá ovlivnit trpělivostí , trvání si na uvedení hodnot případně sepsání sml s prodejcem tak, aby kupující eliminoval zakoupení vozu bez rozumné doložnosti nebo minimálně být uveden v omyl. Je pak a s tím s Vámi plně souhlasím co v autě preferuje, bez čeho se neobejde, bez čeho naopak ano a jestli se bude vystavovat možnému postihu či nikoliv. Varianty jsou a i já si jich sem vědom a je jen na mne jak budu postupovat.
Jen jedu věc bych rád uvedl na pravou míru. Nikde jsem neuvedl ve svém dopisu směrem k Vám, že jsou všichni prodejci nezodpovědní loupežníci. Toto bych si nedovolil tvrdit. Svou odpověď směrem k Vám jsem přečetl několikrát a mrzí mne, že by to takto plošně mělo být pochopeno. Naopak jsem i jinde v diskusích uvedl, že kvituji nynější postoj některých prodejců - možná i většiny uvádět u vozů váhy, což se potvrdilo i na nedávném veletrhu v Brně. Jen je škoda a na tom se asi i shodneme, že si většina vykládá někdy trochu po svém významy suché hmotnosti, pohotovostní hmotnosti a zejména co pod pohotovostní hmotnost spadá, je součástí vozu a pod.
Ještě jednou děkuji za vyčerpávající odpověď
S pozdravem Haltmar Tomáš